به گزارش رفاه عمومی از مازندران، عملیات اجرایی قطعه اول پروژه چهار خطه و بهسازی محور مرزن آباد – کلاردشت با اعتباری حدود ۱۳۵۰۰ میلیارد ریال آغاز شد.

خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی در سفر به مازندران با تسلیت اینکه تعدادی از هموطنان در بخش راه‌آهن جان خود را از دست دادند، اظهار کرد: در کنار اینکه در بخش راه‌ شهرسازی بار سنگینی در بحث وظایف در دولت خدمت‌گزار ازجمله تولید ۴میلیون مسکن برعهده داریم.

وی افزود: تامین مقدمات این تعداد مسکن و اجرای این پروژه وقت زیادی را از وزارت‌خانه می‌گیرد اما در کنار این کار بزرگ باز اتفاقات خوبی در بخش حمل و نقل دارد صورت می‌گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در کل کشور حدود ۳هزار و ۳۰۰ کیلومتر مسیر ریلی جدید آن هم در گره‌های سخت ازجمله ۷۰۰ کیلومتر  مسیر ریلی چابهار به زاهدان که نزدیک به ۳۵ کیلومتر تونل و پل دارد، در دست اجرا داریم.

این مسوول تصریح کرد: در بخش آزادراه یک‌هزار و ۵۰ کیلومتر آزادراه در حال اجرا داریم و پیمانکار دارد کار می‌کند.

خادمی در بخش بزرگراهی و راه اصلی، اضافه کرد: ۶هزار و ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در کشور در حال اجرا داریم و نزدیک به ۸۰۰ قرارداد پیمانکاری به‌صورت ملی در این پروژه‌ها فعال هستند و در مجموع بزرگراه‌ها ما حدود ۲۰هزار کیلومتر است.

وی با اعلام اینکه حجم عظیمی از پروژه‌های زیرساختی کشور در کنار بار سنگین سایر بخش‌ها درحال انجام است که واقعا اتفاقات خوبی در آینده در این بخش‌ها خواهیم داشت، اظهار کرد: در بخش حمل و نقل در استان مازندران تردد اصلی از جنوب به شمال است که تنها در این استان ۶ راه اصلی از مرکز به سمت آستان داریم که ۵ راه اصلی ترافیک ملی و یک راه ترافیکی محلی در آن جریان دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی یان کرد: هر کدام از این راه‌ها بالای ۱۰هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد؟ چراکه عبور از البرز مستلزم راه‌سازی سنگینی آیت برای هر کدام از آزادراه‌ها برنامه داریم اما اولویت‌بندی شده است تا بتوانیم به نتیجه برسیم.

این مسوول  با اشاره به اینکه سال گذشته در آزادراه تهران شمال ۲هزار میلیارد تومان توسط دولت و بنیاد مستضعفان هزینه کردیم و حجم عظیمی از کار در منطقه دو آزادراه که منتهی به مازندران می‌شود، درحال انجام است.

خادمی با اشاره به اینکه کارهای سنگین و پرهزینه‌ای در بحث جاده‌ها درحال انجام است، تصریح کرد: در ارتباط با پروژه‌های محورهای کندوان و هراز در قالب پروژه‌های تهاتر نفتی پیش‌بینی کردیم و امیدواریم امسال بتوانیم کار فوق‌العاده‌ای در این محورها از محل تهاتر داشته باشیم.

وی با بیان اینکه آن چیزی که مورد انتظار باشد، شاید نشود چراکه مستلزم هزینه بالایی است، اظهار کرد: دو پروژه آزادراه در استان مازندران در دستور کار قرار دارد یک پروژه شروع شده ولی فعال نیست یکی شروع نشده و باید فعال شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: حدود ۶۰ درصد پروژه قائم‌شهر به ساری تملکات انجام شده و در برنامه کاری ما است که باید با سرمایه گذار برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد.

این مسوول اظهار کرد: در محور کناره طرح به صورت بلوار در دستور کار قرار دارد که در استان‌های مازندران و گیلان انجام شده اما کنارگذر انجام نشده که دو مشکل  تملک بسیار سخت اراضی و هزینه‌بر بودن دارد که لازم است در بحث تملک پیگیری لازم صورت گیرد.

خادمی یادآور شد: در سفر رئیس‌جمهور به مازندران همه این مسائل پیش‌بینی شده که براساس این تعهدات اجرایی برای استان برنامه‌ریزی شود تا به نتیجه برسد.

وی با تاکید بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت گردشگری در مازندران، خاطرنشان کرد: البته این مهم برنامه کلانی دارد که امیدواریم در جهت رونق اقتصادی منطقه داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه بهسازی جاده‌های براساس اولویت استان خواهد بود، یادآور شد: موضوع مهم رفع معارض و تملکات در بخش جاده‌ای است تا بتوانیم منایع را پای کار بیاوریم.

خادمی در پایان گفت: عملیات اجرایی قطعه اول پروژه چهارخطه و بهسازی محور مرزن آباد-کلاردشت موجب نوسازی و بهسازی مسیر و همچنین افزایش سرعت طرح در این محور خواهد شد.

سید محمد نظری مدیرکل راه و شهرسازی مازندران اظهار کرد: باتوجه به نزدیک شدن به فصل تاسبتان و شروع سفرهای تابستانی و وجود ترافیک فراوان در این محور، عملیات اجرایی پروژه چهارخطه و بهسازی محور مرزن آباد – کلاردشت (قطعه اول) با اعتباری معادل ۱۳۵۰۰ میلیارد ریال آغاز شد.

وی اشاره به اینکه ارتقاء و تعریض در محورهای مازندران نگاه ملی را می‌طلبد از اقدامات وزارت راه و شهرسازی برای توسعه، بهسازی و  ایمنی محورهای استان قدردانی کرد و افرود: یکی دیگر از محسنات توسعه جاده ها، رونق بخشی صنعت و بهره گیری مناسب کارخانجات از نهایت ظرفیت تولید خود است.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران در ارتباط با مشخصات فنی این پروژه یادآور شد: پروژه چهارخطه و بهسازی محور مرزن آباد-کلاردشت در سه قطعه بطول ۱۶.۵ کیلومتر بوده که قطعه اول آن با اعتباری معادل ۱۳۵۰۰ میلیارد ریال عملیات اجرای آن با حضور مسئولین آغاز و امیدواریم با تامین و تخصیص اعتبارات مناسب در مدت زمان تعیین شده بهره برداری و زیر بار ترافیک قرار گیرد.

این مسوول با تاکید بر لزوم توسعه زیرساخت‌های مازندران به منظور استفاده مطلوب از مواهب طبیعی و خدادادی، کرد: توسعه زیرساخت‌های این استان به ویژه جاده ها، در دستور کار دولت قرار دارد.

نظری خاطرنشان کرد: بدون شک توجه به بهسازی و بازسازی راه‌های غرب استان که در زیربخش‌های متعدد صنعت حمل و نقل جاده‌ای تاثیرگذار است، نتایجی همچون توسعه گردشگری و اقتصاد محلی و افزایش نشاط اجتماعی خواهد داشت.

وی در پایان گفت: امیدواریم در پی رویکرد اخیر دانش بنیان و برنامه‌محور در وزارت راه و شهرسازی شاهد توجه بیشتر به توسعه و تعریض و بهبود سرویس‌دهی راه‌های غرب استان باشیم .